A sportbiznisz szereplői a válság leküzdésében leginkább a saját maguk megújulási képességében, készségében bízhatnak. A tavalyi év rengeteg jó ötletet, rövid- és hosszútávra szóló változtatást hozott. De ki volt ebben a legjobb, és mégis, hogy lehet ezt objektívan megítélni? Az innovációs rangossal évről-évre jelentkező Fast Company ennek járt utána.
A Fast Company üzleti magazin évről évre listázza leginnovatívabb vállalatokat különböző ágazatokban, így a sportban is. A napokban közzétett friss rangsorban az NBA (National Basketball Association) érte el az első helyezést, melynek több fontos oka is volt.
Az első a gyors reakció és visszaépülés. Az észak-amerikai profi kosárlabdaliga az elsők közt tért vissza a játékhoz a világjárvány okozta leállást követően. A versenysorozat a híres „buborék koncepció” keretében folytatódott, sikerrel, így később számos nagy sportesemény is átvette ezt a gyakorlatot. Az NBA tehát ugyan zárt kapuk mögött, de mégis fokozott szurkolói élménnyel indította újra a ligát az első lezárás után.
A pályákat nagyméretű kijelzőkkel vették körül, melyen háromszáz rajongót jelenítettek meg valós időben, „virtuális szurkolóként”.
(usatoday.com)
A mérkőzéseket több mint harminc kamerával rögzítették, eddig még sosem látott kameraállásokból. Ezen felül, a liga személyre szabott megtekintési lehetőségeket hozott létre a fanatikusok számára, az NBA League Pass és az NBA TV csatornáin keresztül.
A válság nagy nyertese az e-sport volt
Az NBA mellett az e-sport is megszilárdította pozícióját a világjárvány megjelenésével. 2020-ban az Epic Games és különösen a kiemelt játékuk, a Fortnite lépett nagyot előre akkor, amikor minden más leállt.
Nagyot nyert a világ legnagyobb sporteszköz gyártója is, a Nike, aki az innovációs listán a tizenhetedik helyen áll. Az amerikai vállalat 2020-ban nyolcvanhárom(!) százalékkal növelte e-kereskedelmi eladásait az előző évhez képest. Ezen felül, a világjárvány idején ingyenessé tette Nike Training Club applikációját, amely az utolsó negyedévére megtriplázta felhasználóinak számát.
(nike.com)
További sportfelszereléssel foglalkozó vállalatok is megjelennek a rangsorban, mint például az amerikai Fanatics, vagy a svájci On.
Fókuszban az otthoni testmozgás
Nem meglepően, a listán először jelentek meg olyan fitneszcégek, mint a Peloton és a Zwift, akik az otthoni testmozgásra alapozták üzleti modelljüket. Habár egyikük csak a lista végén kapott helyet, szolgáltatásukkal nagyszerű alternatívát kínáltak a bezárt edzőtermekre.
Természetesen erről a listáról sem maradhatnak le a technológiai vállalatok. Olyan vállalatok, mint az Oz, a Homecourt vagy a Hyperice is növelték a forgalmukat az elmúlt esztendőben, ezzel is bizonyítva az adatgyűjtés jelentőségét a sportban.
Az első tíz helyezett rangsora így alakul:
Helyezés | Vállalat |
1 | NBA |
2 | Zwift |
3 | ON |
4 | Fanatics |
5 | Hyperice |
6 | Homecourt |
7 | Fenway Sports Management |
8 | Whoop |
9 | OZ |
10 | Buzzer |