keyboard_arrow_up

Az év mezbemutató kampánya: 100 ezer eladott dressz mindössze egy hét alatt!

Tokenizáció, kiterjesztett valóság és a szurkolók bevonása a tervezésbe – avagy ilyen az, amikor a sportinnovációk szinergiában működnek egymással. Exkluzív történet egyenesen Brazíliából!

Brazília egyik legrégebben alapított és legnagyobb szurkolói bázissal rendelkező labdarúgócsapata, az Atlético Mineiro úgy tűnik, már a merchandising történelmében is nyomot fog hagyni, miután bemutatta a legújabb hivatalos mezét, melynek megálmodója egy szurkoló, Lucas Adriano volt. A dresszre Minas Gerais állam nagyméretű térképét – ebben az államban található a klub -, valamint az Atlético Mineiro szimbólumát, a kakast is rányomtatták.

Az új mez a világ második legnagyobb számú mezeladását hozhatja a labdarúgás világában. A legutóbbi adatok szerint az Atlético Mineiro egy hét alatt elérte a 100 ezer eladott darabot, azaz minden 7. másodpercben elkelt egy póló!

Okosmez, ami kommunikál a szurkolókkal

Az új szerelést az év leginnovatívabb modelljeként ismerték el Latin-Amerikában, miután a Le Coq Sportif márka által fémjelzett és a svájci collectID céggel együttműködve készült dressz az első okosmez a futballpiacon.

A collectID technológiája egy hamisítás védelmi funkciót is tartalmaz, kihasználva a blokklánc-technológiában rejlő lehetőségeket. Minden egyes mez eredetiségét a blokklánc ellenőrizheti és tanúsíthatja, továbbá a technológia képes lesz intelligens funkciókat is biztosítani a szurkolóknak: ez azt jelenti, hogy a rajongók nemcsak magát a fizikai mezt kapják meg, hanem annak digitális változata is közvetlenül az okostelefonjukra kerül NFT (Non-Fungible Token, azaz nem helyettesíthető tokenek) formájában.

Ily módon az Atlético Mineiro képes lesz közvetlenül kommunikálni a szurkolóival a mezen keresztül, további exkluzív tartalmakat biztosítva számukra, mint például az éppen lejátszott mérkőzés összefoglalója és képei.

Lehetetlen hamisítani

A collectID által gyártott termékek NFC-címkékkel vannak ellátva, amelyek egyedi és biztonságos üzenetet hordoznak, amely minden egyes interakció során változik, így lehetetlenné téve a címke lemásolását. Ez dinamikusan titkosított és egyedi azonosítót hoz létre minden egyes termékhez, ezt az identitást ezután hozzárendelik a tulajdonosához, tokenizálják és tárolják a blokkláncon. A blokklánc megváltoztathatatlansága miatt a collectID-ökoszisztéma valóban hamisításbiztos megoldás, amivel kiszűri az illegális másolás és üzletszerzés lehetőségét a piacról.

A felhasználók az okostelefonjukon keresztül ellenőrizhetik a termék eredetiségét, és a collectID alkalmazáson keresztül regisztrálhatják tulajdonjogukat. A termékek a felhasználók blokklánc által támogatott személyes pénztárcájában jelennek meg, ahol létrehozhatják saját gyűjteményüket. Ennek köszönhetően a klubok részletes adatokat és elemzéseket kapnak a viszonteladói piacokról és a szurkolókról, amivel személyre szabhatóvá válik a merchandising valamint a stadionon belüli fogyasztás marketingkommunikációja is.

Hatalmas népszerűség a Twitteren

Kockázatos dolog manapság a nagyközönségre bízni bármilyen döntést, így le a kalappal az Atletico Mineiro előtt, hogy volt annyi bátorságuk, hogy a szurkolóikat is bevonták az új mezük megtervezésébe. A döntés végül bejött, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a fentebb említett már eladott mennyiség, illetve azok a hozzászólások, amelyek a Twitteren érkeztek az új mezzel kapcsolatosan – ezekből szemezgettünk.

„Még soha életemben nem láttam Atletico Mineiro-meccset, de most muszáj lesz szereznem egy mezt tőlük”

„Az Atletico Mineiro-szurkoló által tervezett szerelés egy valódi gyönyörűség”

„Az Atletico Mineiro bemutatta az egyik legjobb szerelést, amit valaha láttam. Micsoda szépség.”

„Tudja valaki, hogy Európában lehet-e kapni az Atletico Mineiro mezét?”

„Szeretném ezt az Atletico Mineiro-mezt, de nem hiszem, hogy az én országomban kapható lesz.”

Megkerestük az Atletico Mineiro innovációs vezetőjét, Felipe Ribbe de Vasconcellost is, aki többek között arról is beszélt, hogyan kezelte a klub a rengeteg megrendelést, milyen hatással volt ez a gyártásra, szállításra.

„A projekt neve a “Manto da Massa” nevet viseli, ami portugálról úgy lehetne lefordítani, hogy a “nép köpenye”, hiszen az Atlético mezét a “szurkolók köpenyének” hívják. Tavaly azért hoztuk létre, hogy a szurkolóink tervezhessék az új szerelést – akkor 10 nap alatt 110 ezer mezt adtunk el. Idén úgy döntöttünk, hogy újra megcsináljuk ezt a projektet, ezúttal technológiai elemeket adtunk a mezhez, például az NFC-chipet, amely lehetőséget ad a szurkolóknak, hogy regisztrálják a nevükre a mezt, és exkluzív szolgáltatást kapjanak az alkalmazásunkon belül. A mezeket továbbá elláttuk AR, azaz kiterjesztett valóság funkciókkal is.” – mondta de Vasconcellos.

Felipe azt is hozzátette, hogy eddig 120 ezer mez eladásánál járnak,  mivel többre nem lett volna lehetőségük a gyártási kapacitások miatt sem. Az előrendelt mezeket októbertől kezdve 2021 végéig fogják kiszállítani a világ minden tájára.