keyboard_arrow_up

Az NFT jelene és hatása a sport piacra

Vajon megtörténhet, hogy egy labdarúgó sztár piaci értéke magasabb a digitális valóságban, mint a való életben? A metaverzumban igazából az esport fogja jelenti majd a „valódi“ sportolást ? Miért veszi meg valaki James Lebron zsákolását vagyonokért NFT formájában, amikor egyszerűen letöltheti a jelenetet az internetről? A kérdések talán egy futurisztikus filmet idéznek, pedig a jelenről beszélünk. Az NFT-k világa jelenleg forradalmasítja a sport és sportmarketing ismert univerzumát.

De mik is azok az nft-k, a non-fungible-tokenek ? 

A blokklánc elhozta a leghitelesebb, legfüggetlenebb, egyben az igazán közösségi, „önhitelesítő“ rendszert a világnak, ahol tulajdonképpen egy digitális smart szerződéssel, ami önmagát hitelesíti, tulajdont lehet szerezni. Az NFT, a Non-Fungible-Token így egy blokkláncon tárolt, nem felcserélhető adategység. A blokklánc rögzíti a tranzakció adatait, az eredeti alkotás joga tehát a vásárlóé lesz annak ellenére, hogy másolatok ingyen fellelhetőek közben a neten. A non-fungible tokenek hasonlítanak a kriptovalutákhoz, és azok világába tartoznak, de egyediek és felcserélhetetlenek.

De hol van ennek a jelentősége a sportmarketing, és a sportmárkák világában? Az elmúlt időszak arról szólt, hogyan lehet a néző sportpályán átélt élményét a pályán kívüli életre átvinni. Ebben transzmitterré, közvetítővé vált a közösségi média, ahol a játékosok pályán kívüli élete legalább olyan érdeklődésre tett szert, mint a pályán nyújtott teljesítmény.  Ekkor a valóság mégis a „való világban„ maradt. Most azonban egy paradigmaváltás felé tartunk. Nemcsak a sport merchandising területét, a játékosok személyes márkaépítését revolucionálja az NFT-k világa, hanem egy új digitális valóság, a metaverzum jövőbeni megteremtődésével ezen új világ praktikus részévé is válhat.

A Z generáció és a sport viszonyának jövője

Nem igazán tűnik logikusnak, szabadon, videón nézhető meccsjeleneteket a blokkláncon  vásárolni, mégis erre megy a világ. Fura paradoxon, míg a Z generáció klasszikus sporttartalom médiafogyasztása drasztikusan csökken, addig a digitális tulajdonlás, a sporthoz kapcsolódó NFT-k piaca, a Z generáció vásárlóin keresztül is óriásit nő. A https://sorare.com/  digitális gyújtú kártyákkal foglalkozó cég dollármilliókat keresett az elmúlt évben. Az NFT-k szerepet kapnak és egyre inkább fognak kapni a különböző esport játékokban, FIFA-ban, NBA2K-ben, meta univerzumokban. Már most lehet bizonyos ruhákat vásárolni, cipőket a játékosoknak a virtuális shopokban, de a következő lépésként azt jósolják, hogy NFT-ket bevinni is fogunk tudni a játékokba. Ronaldo nevét én még kiskoromban a balatonfenyvesi focizás közben kiabáltam, a jövőben azonban már a fifázásból fogják először megismerni a sztárjátékosokat az új kor fiataljai, és azon élmény alapján fognak azonosulni velük.

Óriási boom a sport NFT-k piacán

A Deloitte kutatása szerint 2022-ben a sport NFT-k piaca 2 millió dollár forgalmat fog elérni. Azt jósolják, hogy a legfelkapottabb formája a sport NFT-knek, a meccsrészletek videóklipjei lesznek, amik adott sportpillanatokat ábrázolnak. Ebben a Deloitte kutatásban is arról ínak, hogy még mindenki kisérletezik a megfelelő szerződésmodellel, hogy kielégítse a vásárlók limitáltsághoz fűződő igényét, másrészt a szerzői jogokat ne sértse meg senki, a tulajdonjog viszont maradéktalanul átmenjen.

Digitális játékoskártyák hihetetlen világa

Erling Haaland norvég  labdarúgó gyűjtőkártyája, ami NFT formában jelent meg a Sorare platformon, – többmint fél millió EUR-ért kelt el. A labdarúgó értéke digitális kártyaformában adott esetben többet ér, mint saját csapattársai piaci értéke. Ez elég izgalmas, főleg úgy, hogy a labdarúgás világát, a játékosok értékét tekintve egy erősen túlárazott világnak szokták titulálni.

Forrás: © Sorare

Saját online merchandising, új lehetőség a játékosoknak

Lebron James, Zion Williamson adott pillanatokat adnak el sportkarrierjükből, életükből.  Lebron James híres pillanata, ahol egy reverse windmill dunk-ot csinál a los angelesi Stable Centerben, 47 ezer dollárért kelt el. Zion Williamson egyik blokkjának videóját adta el NFT-ként. Ez érdekes, és egyre felkapottabb irány lehet azért, mert az egyetemi kosárlabda világában elég szoros szabályok voltak mindig is a játékosok pénzkeresete tekintetében. Bármilyen nagy a nézőszám, és bármilyen nagy összegek mozognak, hivatalosan nem kereshet pénzt a játékos sem a csapata bevételéből, sem a mezeiből. Ezeken a szabályokon most lazítottak, és az NFT értékesítés már belefér egyetemi kosárlabdázóknak vagy hokisoknak az USA-ban, ami a játékosnak egy új pénzkereseti, szinte mondhatjuk merchandising lehetőség.

Ez igazából azért különleges, mert itt más a gyűjtés célja, mint a képi, műkincs NFT-k esetén, itt inkább valódi sportkártya gyűjtői szenvedély jellege van az NFT gyűjtésnek. Ami még érdekes, hogy az NFT értéke ebben az esetben valódi offline élményhez kötődik. Ez kicsit olyan, mint a Charley és a csokigyárban az arany biléta, hiszen amíg valamilyen értéket nem ad a vállalat, addig értéktelen papír a csokikban elrejtett „kincs“. Nem  ér semmit, ha nincs hozzákötve élmény, egy különleges plusz érték a közösség számára.  Például a Milwaukee Bucks kosárcsapat 12 ingyenjegyet ajánlott azoknak, akik 12 customizált különleges NFT-jét tudják a csapatnak felmutatni.

Mi az igazi érték?

Az NFT érdekes konstellációban adja meg az  élsportolói teljesítmény értékét a digitális világban.

Míg az NFT-k értéke gyakran a való világ élményein alapul, a másik oldalon, a gyártási költségekre alapuló, gyakorlatban létrehozott értékektől teljesen függetlenné tud válni. A klasszikus emberi “soft” hozzáadott értéket egyidőben értékeljük alul és felül.

Sokan szidják a sneaker világot: minden cipő ugyanolyan csekély előállítási költségen alapul, és közülük az egyiknek magas, a másiknak alacsony piaci értéke lesz. A hozzá fűződő kollektív érzelmet fizetjük meg.  A metaverzum igazából majd pont erről szól.

Egy autó gyártása a valóságban kerül 20 millió forintba, mert olyan anyagokból gyártják le, olyan darabszámban. A metaverumban NFT-ként egy autónak nem lesz gyártási költsége. Végtelenül meg lehet  majd sokszorozni. Mi fogja mégis az értékét adni? A való világ élménye.

 Az NFT-kel olyan országok sportmárkái emelkedhetnek fel, amiknek eddig nem volt esélyük

A krikett világának NFT platformja, a Rario, India illetőségű.  Óriási a lakosságszám Indiában, és ne feledkezzünk el arról, hogy az NFT-k iránti érdeklődés, és a lakosságszámra eső tuljidonlás aránya olyan országokban a legmagasabb a Statista szerint, mint Fülöp-Szigetek, Thaiföld és Malajzia. A lineáris fejlődésnek tehát vége a sportmarketing területén, és új dimenzióba jut át a sporttal kapcsolatos szórakozás, ami esély lehet a gyorsan mozduló kluboknak, sportszervezeteknek.

 

Források:

https://www.weforum.org/agenda/2022/02/non-fungible-tokens-nfts-and-copyright/

https://www2.deloitte.com/xe/en/insights/industry/technology/technology-media-and-telecom-predictions/2022/sports-nfts-digital-media.html

https://www.reviersport.de/fussball/1bundesliga/a547115—nft-sammelkarte-bvb-star-haaland-stellt-irren-online-rekord.html

https://www.cnbc.com/2021/12/20/cash-grab-or-innovation-the-video-game-world-is-divided-over-nfts.html