keyboard_arrow_up

Élsportolókból TOP üzletemberek – sztárok, akik egyszerre több területen is felértek a csúcsra

A sikeres élsportolókkal kapcsolatban rendre a magas fizetésekről szoktak beszélni a szurkolók és az újságírók, pedig rengetegen vannak köztük olyanok, akik a profi karrierjük mellett vállalkozásokat is sikerre vittek. Az alábbi összeállításban összegyűjtöttünk néhány olyan világsztár sportolót, akik nemcsak a pályán nyújtott teljesítményüknek köszönhetően, hanem a pályán kívüli üzleti érzékük miatt is milliárdossá váltak.

LeBron James

A 36 éves világklasszis kosaras habár négy bajnoki címet is elhódított már karrierje során az NBA-ben, és további négy alkalommal választották meg az egész liga legértékesebb játékosának, mégsem elsősorban a sportból, hanem sikeres üzletei révén lett milliárdos, mivel a pályán megkeresett összeg sokszorosát tudta kitermelni üzletemberként.

James már 18 évesen, első NBA-s szerződése előtt is rendkívül tudatosan és hosszútávon gondolkodott, így az akkor csupán még hatalmas tehetségnek tartott kosarasnak hiába ajánlott sokkal jobb anyagi feltételeket a reklámszerződésekben a Reebok, ő mégis a Nike mellett tette le a voksát, amire a mai napig azt mondja, hogy élete legjobb döntése volt üzleti és sportolói szempontból is.

2011-ben a Fenway Sports Group lett a jogainak kizárólagos globális értékesítője, és az üzlet részeként kisebbségi részesedést kapott az angol Premier League-ben szereplő Liverpool focicsapatában, valamint társalapítója volt az UNKNWN nevű designer kiskereskedelmi üzletnek a floridai Miamiban. 2012-ben James két társával együtt egy valamivel kevesebb mint 1 millió dollárt fektetett a pasadenai székhelyű Blaze Pizza gyorsétteremláncba, amelynek értéke 5 évvel később már 25 millió dollárra nőtt.

2014-ben több mint 30 millió dolláros profitot realizált az Apple Beats Electronics felvásárlásának részeként, 2016-ban pedig már Cristiano Ronaldo és Lionel Messi után a harmadik legjobban kereső sportolóvá vált a világon – a fizetést és a reklámszerződéseket is tekintve.

LeBron James a szórakoztatóipar minden oldalán maradandót alkot – és közben rendkívül sikeres cégeket épít fel

2015-ben James digitális videós cége, az Uninterrupted 15,8 millió dollárt kapott a Warner Bros. Entertainmenttől és a Turner Sports-tól, hogy sportolók által készített tartalmakat juttasson el a rajongókhoz. Pályafutása során Jamest a Forbes többször is a világ legbefolyásosabb sportolói közé választotta, 2017-ben pedig a Time magazin sorolta a világ 100 legbefolyásosabb embere közé.

Mathieu Flamini

A 2019-ben visszavonult labdarúgó James-szel ellentétben sosem tartozott a klasszis játékosok közé. Ezen a listán azonban feltétlenül helyet van, Flamini ugyanis levulinsavat gyártó GF Biochemicals nevű cég egyik alapító tulajdonosa. A levulinsav az egyik legkelendőbb alapanyag a “zöldiparban”: fű- vagy faforgácsot tartalmaz, és felhasználható műanyagokban, oldószerekben, üzemanyagokban és a gyógyszeriparban is.

A játékos-pályafutása során többek között az Arsenal és az AC Milan csapatában is megfordult ex-középpályás azt nyilatkozta, hogy azzal a céllal alapították a céget üzlettársával, Pasquale Granatával, hogy fenntartható alternatívákat találjanak az olajalapú termékek helyett. A levulinsavat az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériuma azon 12 molekula egyikeként tartja számon, ami segíthet egy fenntarthatóbb világ kialakulásában. Flamini befektetése nagyon bejött: 2018-ban iparági becslések szerint már minimum 15 milliárd eurós vagyonnal rendelkezett, amivel a világ leggazdagabb aktív focistájának számított.

Mathieu Flamini eurómilliárdossá vált a biotechnológiai befektetésével 

Conor McGregor

A UFC-sztár Conor McGregornak támogatói szerződései vannak a Beats by Dre-vel, a Monster Energy-vel, a Reebokkal és a Bud Light-tal is, 2017-től kezdve az ezekből az üzletekből érkező bevételei már évi 7 millió dollárra nőttek. 2018 elején McGregor szerződést kötött a Burger Kinggel, nem sokkal később pedig egy Floyd Mayweather elleni mérkőzése előtt bejelentette, hogy a divatvilágba is betör, és partnerséget kötött a David August márkával, amely égisze alatt egy saját márkát, az “August McGregort” dobta piacra.

2018 szeptemberében alapította meg az ikonikus Proper No. Twelve ír whiskey márkát Írországban és az Egyesült Államokban. A termék a nevét Dublin 12. kerületéről, Crumlinról kapta, ahol McGregor felnőtt. 2018 végén McGregor elmondása szerint már több mint százezer palackot adtak el néhány hónappal a márka bevezetését követően, majd kiterjesztették a forgalmazást az Egyesült Királyságra, Ausztráliára, Új-Zélandra, Oroszországra és Kanadára. 2021-ben viszont bejelentették, hogy McGregor és üzleti partnerei eladták a cégben lévő többségi részesedésüket a Proximo Spiritsnek, egy állítólag 600 millió dolláros üzletért cserébe.

A ketrecharcos McGregor igazi nagy dobása saját whiskey márkája volt. A sportban megszerzett ismertségét és rajongótáborát sikeresen mentette át kereskedelmi értékre. A termék iránti keresletet a közösségi média aktivitásaival folyamatosan növelte és fenntartotta – külső reklámra szinte nem is kellett költeni, McGregor saját csatornái olyan tömegeket állítottak a Proper Twelve mellé, hogy pár év alatt megsokszorozta cégértékét 

Gerard Piqué

A Barcelona és a spanyol válogatott labdarúgója a Kosmos Holding sport- és médiabefektetési csoport alapítója Hiroshi Mikitani (a Rakuten japán e-kereskedelmi cég alapítója és elnöke), Edmund Chu, Nullah Sarker és Mike Evans társaságában.  Piqué 2018 decemberében a Kosmoson keresztül megvásárolta a spanyol FC Andorra labdarúgóklubot, amely jelenleg a spanyol harmadosztályban szerepel, de fél évvel később a középhátvéd többségi részesedést szerzett egy másik spanyol labdarúgóklubban, a Gimnàstic Manresában is, ami szintén a Kosmos jóvoltából valósult meg.

2020-ban egy újabb platformon próbálta ki magát a Barcelona labdarúgója, miután befektetett a Sorare fantáziafutball-játékba. Ebben a felhasználók egy virtuális csapatot vásárolnak, és kereskedhetnek is a digitális játékoskártyákkal. A játék különlegessége, hogy a pénzügyi tranzakciókhoz az Ethereumon alapuló blockchain technológiát használja. Piquéhez nemcsak a labdarúgás sportága áll közel, hanem a kártyajátékok is. 2019 augusztusában részt vett az EPT Barcelona 25 000 eurós összdíjazású high roller pókerversenyén, ahol a második helyen végzett, és 352 950 eurót, azaz nagyjából 125 millió forintot nyert.

Gerard Pique takes key role in fantasy football token Sorare after $4.3M investment - CAGRValue

Piqué már most szerteágazó befektetési portfólióval rendelkezik. Futballklub, spottech innováció, cégholding –  a fantáziát elsősorban az innovatív üzleti modellekben látja

Hal Robson Kanu

A walesi válogatott támadó, Hal Robson-Kanu számára 2016 hozott áttörést, de nemcsak azért, mert a nemzetközi futball egyik legemlékezetesebb gólját szerezte az Európa-bajnokságon, hanem ez idő tájt egy üzleti “megvilágosodás” is érte, amely révén elhatározta, hogy megalapítja saját egészségügyi italgyártó cégét, a Turmeric nevű vállalkozást.

Robson-Kanu tinédzser kora óta fogyaszt házilag készített kurkuma alapú italokat úgynevezett “shot” formában, hogy ezzel is segítse a regenerálódást és javítsa az általános közérzetét. A 46-szoros válogatott labdarúgó az után fordult a természetes gyógymódok felé, hogy a térdműtétje után felírt gyógyszerek kellemetlen mellékhatásokat okoztak neki. Családjával együtt előkeresték a helyi könyvtárból a gyógynövényes gyógyászatról szóló könyveket, rátaláltak a kurkuma alapanyagára, és fokozatosan kidolgozták a receptet, amely görögdinnyét, ananászt és fekete borsot is tartalmaz. A recept alapján elkészítették az első kúrához elegendő mennyiséget, és a sportoló heteken belül észrevette szervezetében a pozitív változást.

Robson-Kanu elmondása szerint fájdalmak és gyulladások nélkül regenerálódott az edzések után, gond nélkül tudott visszatérni a játékhoz az operációt követően, és végül teljesen megváltozott a táplálkozásról és az egészségről alkotott felfogása. Egyre inkább kezdett ráhagyatkozni a házi készítésű kurkumás shotokra, de a folyamatnak meg voltak a maga hátrányai, hiszen otthonában több mint 100 turmixgépet tett tönkre. Ezért nagyon örült, amikor egy neves áruházláncban rátalált a kurkumás shotokra, aminek viszont az íze finoman szólva sem volt jó, első kóstolás után kiköpte.

Hal Robson-Kanu: Wales star giving health drinks business his best shot : CityAM

A walesi Hal Robson-Kanu saját fejlesztésű kurmumás sportitalát fejlesztette ki és dobta piacra – a termék egyre sikeresebb, és a sportoló is imádja építeni saját vállalkozását a visszavonulása után

Ezt követően jött rá, hogy talán nagyobb piaca is van az italnak. A recepteket és a hatásfokot először saját magán és a csapattársain kezdte el tesztelni. A Turmeric végül 2018-ban kezdte el kereskedelmi forgalomban is árulni a shotokat, amelyből egy 14 shotból álló kiszerelés 31,50 fontba került.

Mint sok induló vállalkozás esetében, a kezdeti években az üzlet még nem volt nyereséges, de határozottan felfelé ívelő pályát kezdett el bejárni. Három évvel az indulás után a Turmericnek ma már több tízezer vásárlója van, köztük az angol rögbi-válogatott és számos profi futballklub is.

– Az üzletág nagyon gyorsan növekszik, és fenomenális érdeklődés mutatkozik iránta – mondta Robson-Kanu egyik korábbi nyilatkozatában, hozzátéve, hogy már a nemzetközi terjeszkedést is fontolgatják. A csatár elmondása szerint nem lett volna képes ilyen sikeres karriert befutni, ha olyan fájdalmakkal játszott volna, amiket az orvosok az egész pályafutására jósoltak neki, ám az általa kínált italok – amelyek között gyömbéres és céklás változatok is vannak – voltak “a titkos fegyverek”.

Cristiano Ronaldo

Az elmúlt évtizedek legnagyobb sportjelensége, Cristiano Ronaldo a 2010 és 2019 közötti időszakban a 720 millió eurós (615 millió font) keresetével a második helyen szerepelt a Forbesnál az évtized legjobban fizetett sportolói listáján, csak a bokszoló Floyd Mayweather Jr. keresett többet. A fizetésekből, bónuszokból és reklámokból származó együttes jövedelme 2013-14-ben 73 millió dollár, 2014-15-ben pedig 79 millió dollár volt. Voltak persze olyan évek is, amikor sportolók között is felért a csúcsra a Forbes listáján: a 2015-16-ban megkeresett 88 millió dolláros összjövedelmével, míg 2016-17-ben 93 millió dolláros keresettel egymást követő évben is vezette a listát.

Ronaldo a világ legnépszerűbb sportolója a social mediában, 2021-ben már több mint 500 millió követőt számlált a Facebookon, a Twitteren és az Instagramon együttvéve, ezzel ő lett az első ember, aki átlépte a félmilliárd követőt. Egyes reklámipari számítások szerint ez nemcsak neki, hanem a szponzorainak is busásan megtérül: szponzorai 936 millió dollár értékű médiafigyelmet volt képes eddig generálni a támogatók részére a portugál sztár, csak a közösségi média csatornáin keresztül.

A nevével ellátott mezek iránti kereslet egész pályafutása során hatalmas volt. 2008-ban a 7-es számú Manchester United-meze volt a legkelendőbb sporttermék a Premier League égisze alatt. 2015-ben szintén a 7-es számú Real Madrid-meze volt a második legkelendőbb mez világszerte, Messi 10-es számú Barcelona trikója után. A Juventusba való igazolása utána a meze megjelenését követő 24 órán belül több mint 520 000 darabot adtak el, és egy nap alatt 62,4 millió dollár bevétel érkezett belőle a torinói klub konyhájára.

Ronaldo 2006-ban nyitotta meg első divatboltját CR7 (a monogramja és a mezszáma) néven a portugáliai Madeira szigetén, nem sokkal később pedig egy másodikat is Lisszabonban.

Cristiano Ronaldo Legacy Eau de Toilette for Men | Scentstore

Cristiano Ronaldo a divatiparban találta meg a kiegészítő jövedelmét – már amennyire szüksége van rá a közösségi média csatornái, a hotelei és a Juventustól kapott fizetése mellett

A skandináv JBS Textile Group gyártóval és a New York-i divattervezővel, Richard Chai-val közösen Ronaldo egy alsónemű- és zokni márkát tervezett, amely 2013 novemberében jelent meg. Később CR7 divatmárkáját kibővítette prémium kategóriás ingekkel és cipőkkel, majd az Eden Parfums-szel együttműködve kiadta saját illatát, a “Legacy”-t is. 2013 decemberében Ronaldo megnyitotta szülővárosában, a madeirai Funchalban a Museu CR7 nevű múzeumot, amelyben játékoskarrierjének trófeáit és életének emléktárgyait helyezi el. A múzeum a helyi União da Madeira labdarúgócsapat hivatalos szponzora.

Zlatan Ibrahimovic

A „Zlatan” nevet 2003 májusában a Svéd Szabadalmi és Regisztrációs Hivatalnál védjegyoltalom alá helyezték, tehát kizárólagos jogot kapott arra, hogy ezzel a névvel bármilyen terméket, például sportcikkeket, ruházati cikkeket, vagy éppen cipőket állíttathasson elő. Ibrahimovic 2004-től kezdődően a Nike Mercurial hivatalos szponzoráltja volt és  szerepelt televíziós reklámokban is többek között Cristiano Ronaldo, Neymar és Wayne Rooney oldalán. 2016-ban megszűnt a partnersége a Nike-kal, miután saját sportdivatmárkával is megpróbálkozott, melynek neve A-Z (a “Z” természetesen Zlatant jelentette) volt. A márka azonban csődbe ment, és mindössze két év után 2018 októberében felszámolták.

Időközben Ibrahimovic a 2016-17-es időszakra egy cipőszponzori szerződést kötött az Adidasszal, de ezt követően visszatért a Nike-hoz, és jelenleg is Nike Mercurial futballcipőt viseli, amelyre fiai nevei és születési dátumait is felvarratta.

Ibrahimovic 2014 decembere óta a svéd Vitamin Well ital nagykövete, majd közel fél évvel később szintet lépett és saját vitaminos italát, a Vitamin Well Upgrade-et dobta piacra, citromos és kaktuszos ízzel. A Vitamin Well Upgrade többek között B-vitaminokat, magnéziumot és D-vitamint is tartalmazó sportital, először a svédországi áruházláncokban volt elérhető, és körülbelül 25 svéd koronába kerül, majd ezt követően dániai és számos más európai ország üzleteinek polcain is megtalálható.

A svéd ikon 2019-ben megvásárolta a stockholmi Hammarby IF svéd élvonalbeli klub részvényeinek 23,5 százalékát is. Az eladó az Anschutz Entertainment Group volt, amely a svéd csatár korábbi klubjának, az LA Galaxynak is a tulajdonosa.

exclusive-arkiv - Vitamin Well

Zlatan Ibrahimovic ahogy a pályán, úgy az üzleti életben is szeret kockáztatni. Néhány befektetése nem sült el a legjobban, de a Vitamin Well márka sikeresen működik.

Az Európai Labdarúgó Szövetség idén áprilisban indított vizsgálatot amiatt, hogy a 39 éves csatárnak érdekeltsége van sportfogadásokkal foglalkozó cégben is. A svéd Aftonbladet című lap előzőleg azt közölte, hogy a játékos résztulajdonos a máltai bejegyzésű Bethard cégben. Az UEFA végül a sportfogadásokra vonatkozó szabályok megsértése miatt 50 ezer eurós (17,5 millió forint) bírsággal sújtotta Zlatan Ibrahimovicot.

Az elmúlt néhány évben Ibrahimovic a Volvo autómárkát is népszerűsítette, szerepelt néhány televíziós reklámjukban, sőt 2017 szeptemberében hazájában, a svédországi gyárukban is nyilvánosan megjelent. Emellett számos más terméket is reklámoz, többek között a már említett Vitamin Well sportitalokat, a Microsoft Xboxot vagy a Niveát.

 Patrick Mahomes

Patrick Mahomes az NFL-ben szereplő Kansas City Chiefs amerikai futballcsapat irányítója, a 2018-as szezon MVP-je.

A fiatal sztár a Super Bowl győzelem után valósággal berobbant az üzleti életbe: támogatói szerződéseket kötött az Oakley-val, az Essentia Waterrel, a Hy-Vee-vel, a State Farmmal, a DirectTV-vel, az Adidasszal és a Head&Shouldersszel is. Megegyezett emellett a Helzberg Diamondsszal is, akik egy nyaklánc-sorozatot adtak ki a játékos egyéni logójával.

2019 áprilisában Mahomes bejelentette egy nonprofit szervezet, a 15 and the Mahomies alapítvány létrehozását, ami a gyermekek életének javítására törekszik. 2020-ban Mahomes kisebbségi részvényesként csatlakozott a Kansas City Royals tulajdonosi csoportjához, idén pedig már a Sporting Kansas City amerikai labdarúgócsapat tulajdonosi csoportjához, a Sporting Clubhoz is beszállt.

Patrick Mahomes: 'Senseless Murders' Like George Floyd 'Cannot Continue' in USA | Bleacher Report | Latest News, Videos and Highlights

Amerikában most Patrick Mahomes (balra) az abszolút csúcs. Álomszerződés a klubtól, stabil és jól fizető szponzori háttér, tulajdonrészek sportklubokban és az egyik leginkább prosperáló amerikai startupba. Ne feledjük, Mahomes még mindig csak 25 éves! 

A Wall Street Journal jelentése szerint 2020 novemberében Mahomes aláírta a sporttörténelem valaha volt egyik legjövedelmezőbb szerződését: a 2031-es szezonig 477 millió dollár üti a markát, plusz további 30 millió dollárt prémiumként.

Mégis azt írják róla, hogy a pályán kívüli “önéletrajza” még lenyűgözőbbé válhat, mint a sportkarrierje, ugyanis beszállt egy olyan startupba, amit ma már több mint egymilliárd dollárra értékelnek. A sztori 2010-re nyúlik vissza, amikor a Harvardon tanuló Will Ahmednek volt egy ötlete, hogy a növekvő okosóra-iparágat kibővítse egy olyan okosóra feltalálásával, amely túlmutat a többin. Will két egyetemi évfolyamtársával megalapította a Whoopot.

A készülék a felhasználóinak mélyreható betekintést nyújt a szervezetük működésébe és abba, hogy mire kell figyelniük egészségük megőrzéséért. A startupban Mahomes mellett más nagy cégek lehetőséget láttak, és is beszálltak az üzletbe (pl. Netflix), emellett a Whoop olyan sportolókat győzött meg, hogy csatlakozzanak a promóciós kampányokhoz, mint például az NBA szupersztár Kevin Durant, a golfozó Rory McIlroy és Justin Thomas, vagy az NFL-sztár Larry Fitzgerald. A cég nagy növekedésnek indult, és ha ez az üzlet is bejön, Mahomes nemcsak sportolói, hanem világviszonylatban is a leggazdagabbak közé emelkedhet.