keyboard_arrow_up

Igaz András: „Ha nyílt lapokkal játszik az ember, abból lehet tanulni”

Igaz András a Groupama Arénát üzemeltető Sportfive Hungary ügyvezetőjeként évek óta a hazai sportlétesítmény-menedzsment legmagasabb színvonalát képviseli. András a Sportmarketing Tagozat tisztújító ülésén elfogadta az alelnöki felkérést, a tisztség betöltését követően immár a tetteken a sor: első körben a Ferencvárosnál már bevált, jól működő megoldások megosztásán keresztül szeretné segíteni az ökoszisztéma, és a hasonló területen dolgozó szakemberek tevékenységét, és a piac fejlődését.

Hogyan talált meg a lehetőség, és született meg benned a felismerés, hogy érdemes lenne csatlakoznod az újjáalakuló Sportmarketing Tagozathoz?

A tavalyi év végén keresett meg Hunor a víziójával, hogy a Tagozat működését szeretnék új alapokra helyezni, és ebben a munkában rám is számítana. A beszélgetés alatt egyre vonzóbb lett a projekt, főleg, miután említette a többi potenciális jelöltjét az alelnöki és egyéb tisztségekre. Nagy rábeszélés, meggyőzés nem is kellett hozzá: éreztem, hogy egy jó társaságba fogok kerülni, ahol komoly célokért tudunk majd együtt tenni. Szívesen állok olyan ügyek mellé, ahol az általam szakmailag és emberileg is nagyra értékelt emberekkel dolgozhatunk közösen.

A Groupama Arénát üzemeltető nemzetközi sportmarketing ügynökség, a Sportfive magyar vezetőjeként milyen tapasztalatot hozol be a munkádból?

Több mint 20 éve dolgozok a magyar futball különböző területein, illetve nemzetközi futballra is van rálátásom a korábbi és jelenlegi FIFA/UEFA együttműködések kapcsán. Ezen időszak alatt rengeteg tapasztalatot szereztem és igyekszem folyamatosan képezni magam. Jelenleg is „iskolás” vagyok, mert az első alkalommal induló FIFA Club Management Diploma képzésre felvettek, ahol olyan előadóktól tanulhatok, mint például a Liverpool és a Milan ügyvezetője vagy épp Arséne Wenger. Szóval menedzsment, szervezés, marketing és spotszponzoráció területén úgy gondolom hasznos tapasztalatokat tudok megosztani a kollégákkal.

Sokszor halljuk szakmai berkeken belül, hogy a hazai sportszponzorációs piac jelentősen el van maradva a fejlettebb európai piacoktól. Viszont Te többször is említetted már, hogy fejlődést tapasztaltatok ezen a téren. Hogyan látod a mostani lehetőségeket Magyarországon, mennyire pöröghet fel a sportszponzoráció a következő években?

A helyzet évről-évre javul, de nagyon fontos az edukáció. A Tagozatba való belépésem egyik célja is, hogy edukáljuk a piacot, szponzori és klub oldalon egyaránt. Az együttműködések ugyanis gyakran azért is meghiúsulhatnak, mert a kluboknál nincs meg a megfelelő tudás/akarat vagy emberi erőforrás ahhoz, hogy több piaci alapú bevételt szerezzenek, hogy releváns értékajánlatokat dolgozzanak ki és adjanak el a cégeknek. A Fradinál mára elértük azt, hogy sorban állás van a skyboxokért. És nem vittük lejjebb az árakat, sőt! A cégek egész egyszerűen megkapják azt, amit egy ilyen szolgáltatástól elvárnak, amit ígérünk, azt be is tartjuk. Nyilván, ehhez elengedhetetlen a Fradi. A klub márkája erős, de ettől még nem magától értetődő, hogy ekkora legyen az igény az üzleti szolgáltatásokért. Folyamatosan fejlődünk és tanulunk, és bízom benne, hogy a tudás- és tapasztalatmegosztással másokat is segíthetek.

Említetted, hogy a Fradi social media vagy egyéb digitális csomagjait is Ti értékesítitek. A nemzetközi gyakorlatból kiindulva ez másfajta megközelítést igényel, és még nagyobb szerepe van az edukációnak. Ezen a téren mit tapasztaltatok, a szponzorok itthon is nyitottabbá váltak az újszerű megoldások felé?

Nagyon hiszünk ebben a vonalban. Próbáljuk kiaknázni a lehetőségeinket, merítünk a külföldi jó példákból is, látjuk, hogy van benne potenciál. Folyamatosan fejlesztjük a digitális felületeinket, hogy minél több eladható termékünk legyen és minél jobban ki tudjuk szolgálni a partnereinket. Hamarosan egy digitális fejlesztést is bemutatunk majd, amiről most még nem beszélhetek.

Illetve a környezetbarát megoldásokra is nyitott piac úgy látom, ezért is indítottuk útjára a „Zöld Aréna” projektünket, amely keretein belül zöld megoldásokat hozunk, mint az újrahasznosítható pohár a büfékben vagy a szelektív hulladékgyűjtés a stadionban. Néhány napon belül fontos mérföldkőhöz érkezünk majd, mert komoly partner állt a kezdeményezésünk mellé, akivel már az együttműködési megállapodást is aláírtuk és már csak bejelentés van hátra!

A digitális megoldások iránti fogadókészség valószínűleg azért is nagyobb, mert a globális piacot nagyon megrázta a Covid, ezért sokkal átláthatóbb, mérhetőbb felületeket keresnek – ez derült ki például a PwC nemrég publikált nagy elemzéséből is, amiben több mint 800 sportvezetőt kérdeztek meg. Mit lehet ebből érezni a magyar valóságban?

A külföldi piac valóban hirtelen nagy irányváltást tett, egyszerűen muszáj volt innoválni, és kézzelfogható, számokkal, metrikákkal is alátámasztható értéket adni a szponzoroknak a pénzükért. Mi ebből azt érzékeljük, hogy a tárgyalási folyamat sok esetben hosszabb lett, és alaposabban utánanéznek a cégek, hogy pontosan hogyan is fog nekik megtérülni ez a befektetés. Ezzel pedig semmi baj sincsen. Hozzánk a vírushelyzet alatt is érkeztek új ügyfelek. Az egyik japán központú cég esetében például egy 4 hónapos tárgyalássorozatra tettünk pontot nemrég. Ők kifejezetten a számok miatt vágtak bele az együttműködésbe. A digitális megoldások a racionalitás felé viszik az egész piacot, és ez mindenképpen az átláthatóságot segíti elő.

Van esetleg olyan konkrét szakterület, amelynek fejlődéséért különösen tenni szeretnél a Tagozattal együttműködve?

Konkrétumokat még nem határoztunk meg, de szívesen bemutatnám a saját példáinkat, különösen az innovációs megoldásokat, feltéve persze, hogy ez másokat is érdekel. Nem azért tenném ezt meg, mert az gondoljuk magunkról, hogy mindent tökéletesen csinálunk, épp ellenkezőleg – szeretnénk, ha kialakulna egyfajta szakmai diskurzus, amelyben mindenki tanulhatna a másiktól valamit. Mi szívesen bemutatjuk, hogy nálunk hogyan működnek az egyes területek, és szerintem mindenki találhat belőle pár morzsát, amire az mondhatja: „hoppá erre nem is gondoltunk”.

A tudásmegosztás mindenképpen egy pozitív dolog, úgy gondolom, hogy az érdeklődéssel nem lesz baj, sőt. Ha a szakterület többi szereplője is tanulhat a Ti példátokon keresztül, az az egész ökoszisztémának, és így a Fradinak is jó lehet.

Így van, én hiszek ebben. Nincs titkolni valónk. Egyébként is minden klub más, egy-az-egyben nem lehet átvenni az egészet. Az adottságokhoz kell illeszteni a megoldásokat. Nekünk egyébként az csak jó, ha a szakmai munka minden klubnál felfelé indul el, hiszen ezzel felértékelődik a mi tevékenységünk is. Korábban például, amikor még az MLSZ-ben dolgoztam, és a régi rossz stadionokat fillérekért béreltük, a Groupama egy egész más szintet hozott be. A német ügyvezetővel tárgyaltam a bérlésről, aki egy akkor óriásinak számító összeggel nyitott. Ő nem értette a csodálkozásomat, én pedig még nem éreztem át teljesen azt a pluszt, ami később egyértelműen kitermelte a magasabb árat is. Ez a példa is mutatja, a minőséget igenis meg kell fizetni, és szolgáltatóként mögé kell rakni azt a teljesítményt, élményt, nívót, amiért magasabb árazás szabható meg. Ezt a szemléletet szeretném átadni a többieknek is, akik ebben az iparágban dolgoznak: ha nyílt lapokkal játszik az ember, abból lehet tanulni.